TILBUD – Trailerkøreskolen i København, tilbyder B/E trailerkørekort.

Dansk kørelærer | Medlem af Dansk Kørelærer Union

Trailerkørekort handler ikke kun om kørsel

Når der bakkes meget og der er mange start og stop, er det er stor fordel, at bilen har automatgear. Når man tager trailerkørekort, skal fokus være på at køre med traileren i trafikken, og på at kunne bakke sikkert – derfor er det en fordel ikke samtidigt at skulle tænke over koblingspunktet.

At tage trailerkørekort handler ikke kun om kørsel. Man skal kunne lave en sikker sammenkobling af vogntoget, hvilket også betyder, at man sikrer sig, at alle lygter og reflekser er i orden.

Læs om forløbet Tilmeld dig nu

Vogntog til trailerkørekort

Bilen:

• Ford Mondeo 2,0 TdCi
  • Automatgear (PowerShift)
  • Totalvægt 2230 kg
  • Phk. største ttv. m/bremser: 2000 kg

Trailer:

• Anssems PSX2500-325
  • Tilladt totalvægt 2500 kg
  • Egenvægt 440 kg
  • Lasteevne 2060 kg
  • Faktisk totalvægt med læs 1260 kg

Nye regler for trailerkørekort pr. 19. januar 2013

Du skal have B+ kørekort: Hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt (ttv) er 3501-4250 kg og påhængskøretøjets ttv er større end 750 kg. Den gamle 50 kgs. regel er bortfaldet.

Du skal have B/E kørekort: Hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt (ttv) er 4251-7000 kg. B/E kørekort dækker kørsel med vogntog med en samlet ttv på 3501-7000 kg.

Trailerkøreskolen anbefaler, at du tager et B/E kørekort, da undervisning og køreprøve er ens. Den eneste forskel i undervisnings og prøvesituationen er, at traileren til B+ mindst skal have en faktisk totalvægt på 800 kg, og til B/E 1250 kg.

Har du taget alm. kørekort før 1. maj 2009, kan du istedet for påhængskøretøjets ttv anvende påhængskøretøjets ttv fra bilens registreringsattest, således at påhængskøretøjets faktiske totalvægt anvendes ved beregningen af, om 3500 kgs reglen er opfyldt.

Fra den 19. januar 2013 ændres reglerne for trailerkørekort, og det betyder bl.a. at muligheden for at anvende påhængskøretøjets ttv fra bilens registreringsattest, ikke længere gælder i udlandet, men kun i Danmark.

Hvis du er i tvivl om trailerreglerne for 2013 (b/e kørekort), kan du kontakte trailerkøreskolen.

Har du kørekort til kategori C/E eller D/E, har du også automatisk kørekort til B/E.

Du er mere end velkommen til at kontakte os.

Dansk kørelærer.

* Kr. 1200,- skal betales inden kurset

Navn(Påkrævet)
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Trailerkøreskolen.dk